Floaten tijdens zwangerschap

floatenZoek je ontspanning of wil je even verlost zijn van zwangerschapsongemakken, dan kan floaten iets voor je betekenen.
Wat is floaten?
Floaten is een wetenschappelijk bewezen ontspanningsmethode, waarbij je heerlijk ontspannen, gewichtsloos en prikkelloos drijft op zoutwater. Een ervaring ongeveer gelijk aan drijven in de Dode Zee. De opwaartse kracht van het zoute water zorgt ervoor dat je blijft drijven en geen last heeft van zwaartekracht. Floaten doet je in een speciaal hiervoor ontworpen floatcabine met daarin een oplossing van water en een grote hoeveelheid (500 kg) Epsomzout. Het water, alsmede de omgeving, wordt verwarmd tot 35,5°C, zodat u geen temperatuurverschil voelt tussen het water en de lucht in de kamer.
Floaten vindt plaats in een ontspannen omgeving, waarbij je ervoor kunt kiezen om volledig afgesloten te zijn van externe prikkels (zwaartekracht, temperatuurverschillen, geluid en licht), om zo goed mogelijk te kunnen ontspannen. Officieel wordt dit Floatation REST (Restricted Environmental Stimulation Technique) genoemd. Een baby in de buik kan tijdens hoog zwangerschap een geweldige belasting zijn. Voor een vrouw, die de ongeborene 24 uur per dag met zich meedraagt, is het een weldaad als zij zich in het zoute water weer licht voelt. Op bed uitrusten kan namelijk heel ongemakkelijk zijn, zeker in de laatste maanden van de zwangerschap als de zwaartekracht van zich laat spreken; dit is
een ware aanslag op de spieren en de rug. De floatcabine kan dan iets geweldigs zijn om daar uit te ontsnappen.
Waarom floaten tijdens en na zwangerschap?
Fysiek
Het is de gewichtloosheid, die het floaten zo aangenaam maakt. Het magnesiumsulfaat zout (Epsom zout) verandert het water in zout water, waarbij de vrouw een lichte opwaartse druk voelt. Zij kan niet ondergaan en drijft, zonder inspanning, op haar rug. Het lichaam wordt vederlicht. Dat doet vooral de extra belaste wervelkolom bij zwangeren goed. De spieren in de onderrug, die dan vaak zeer hard aanvoelen, ontspannen zich en kunnen tijdens het floaten
weer optimaal doorbloed raken. Bovendien zorgt de horizontale ligging ervoor, dat het lichaamsvocht weer gelijkmatig kan circuleren; hierdoor kunnen oedemen in benen en armen oplossen. Ook het zenuwstelsel profiteert van het uitblijven van de zwaartekracht: de spijsvertering komt op gang en de bloeddruk daalt.Terwijl moeder en baby ontspannen, heeft het magnesiumsulfaat zout nog een bijkomend voordeel: het komt via de huid in de spieren en gaat verkramping tegen. En het maakt schoon: de huid wordt zacht en schrompelt niet zoals in andere baden. Magnesiumsulfaat wordt ook al op medisch gebied gebruikt voor zwangere vrouwen die complicatie krijgen tijdens hun zwangerschap.

Mentaal
Door het ontbreken van externe prikkels, raken zowel lichaam als geest totaal ontspannen. De hersenactiviteit wordt verlaagd naar de thetafase, die normaliter alleen tijdens het slapen kan worden bereikt. Deze fase wordt geassocieerd met creativiteit, inspiratie, dromen en beeldend denken. Een uur floaten staat gelijk aan 4/6 uur slaap. Dit maakt dat floaten zeer effectief werkt bij mensen met een te kort aan slaap. Floaten stimuleert ook de aanmaak van endorfine – een chemische stof aangemaakt door de hersenen – waardoor we ons prettig gaan voelen. Hierdoor ervaar je minder pijn en bovendien bevordert het de gemoedstoestand. De enige andere activiteit die de aanmaak van endorfine in de hersenen stimuleert is lichaamsbeweging.

Samen zijn met je baby
Maar niet alleen het lichaam vindt herstel tijdens floaten. Ook de gemoedstoestand vindt rust. Omdat elke prikkel – vooral beelden – ontbreekt, doen de hersenen nieuwe energie op. Veel floaters vertellen achteraf dat ze op nieuwe ideeën komen en daarna veel creatiever zijn. Deze nieuwe energie kan ook de relatie met de baby versterken: want bij het floaten wordt de zwangere zich veel bewuster van de ongeboren baby, alleen zij en haar baby lijken te bestaan. En…..zij bevinden zich beide in dezelfde toestand….de baby in het vruchtwater, de moeder in de floatcabine. Na de zwangerschap is het heerlijk om te floaten, omdat de ontspanning en herstel makkelijker en sneller te vinden is tijdens het floaten.
Na een geboorte van een kind kan een slaaptekort optreden of deze is zelfs al ontstaan tijdens de zwangerschap. Om het slaaptekort toch enigzins bij te houden, is het floaten ook aan te raden. Floaten staat gelijk aan 4 tot 6 uur slaap.
Floaten kan gedurende de gehele zwangerschap. Echter in de laatste weken van de zwangerschap, waarbij de kans op een ontsluiting groter wordt, raden wij het floaten uiteraard af.
Stel je voor, je ligt in warm water, met zachte muziek op de achtergrond, verstand op nul, je hoef t nergens aan te denken, je bent helemaal alleen met je baby. Je hoeft alleen maar te liggen en te genieten…….
Zoals eerder is aangeven is floaten wetenschappelijk bewezen. De onderzoeken zijn te verkrijgen bij float & Wellness Center Groningen, Potgieterstraat 25/27, 9721 PA Groningen,
050-5280044 info@floatenwellness.nl

meer informatie op de website www.floatenwellness.nl

Deel dit bericht