Hoe zit het met sporten tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger raakt, verandert er veel in je dagelijks leven. Zo ook bij het sporten, want intensieve krachttrainingen zullen er even niet meer voor je in zitten. Waarschijnlijk wil je nog wel fit blijven de komende maanden, maar weet je niet welke oefeningen wel en niet kunnen? Om je op weg te helpen vind je hieronder de antwoorden op een aantal vragen, zodat je tijdens je zwangerschap op een gezonde manier kan blijven bewegen.

Kun je naar de sportschool blijven gaan als je zwanger bent?

In principe kun je gewoon nog een sportschool Nijmegen bezoeken als je zwanger bent. Het is juist goed om in beweging te blijven tijdens de zwangerschap, maar ga niet over je grenzen heen. Zorg dat je oefeningen doet waarbij je ademhaling consistent blijft. Oefeningen waarbij je je veel bezig houdt met ademhaling zijn erg belangrijk: concentreer op het inademen en uitademen tijdens het sporten. Als je merkt dat je te hard gaat ademhalen dien je een pauze te houden. Blijf tijdens het sporten bewust van wat je voelt en stop op tijd als je pijn ervaart.

Oefeningen waarbij je je core en je bekken traint zijn erg goed voor tijdens de zwangerschap. Ook oefeningen met aandacht voor je postuur zijn zeker aan te raden. Vraag bij je lokale sportschool na of ze nog advies voor je hebben en/of er begeleiding mogelijk is tijdens je bezoek.

Speciale zwangerschapstraining volgen

Naast zelf oefeningen te doen in een sportschool, kun je ook speciale zwangerschapstrainingen volgen. Deze training is volledig gericht op zwangere vrouwen, dus de oefeningen die je doet zullen veilig en goed aanvoelen. Als je niet genoeg beweegt bij de zwangerschap kan dit veel negatieve gevolgen hebben voor je lichaam. Door een zwangerschapstraining te volgen wordt je lichaam voorbereid op de bevalling en wordt er voorkomen dat je kwalen oploopt. De oefeningen zijn daarom ook voornamelijk gericht op het trainen van je bekkenbodem en je schuine buikspieren. Ook je ademhaling en uithoudingsvermogen worden verbeterd tijdens de zwangerschapstraining.

Je wordt begeleid door professionals die extra aandacht voor je hebben en opletten of het allemaal goed gaat. Je zult de zwangerschapstraining volgen in een groep, zodat je ook op elkaar kunt steunen en vertrouwen. Bovendien leer je ook mensen kennen die in hetzelfde schuitje als jou zitten. Bekijk of er een training bij jou in de buurt wordt gegeven en meld je aan als je je tijdens de zwangerschap fit wil blijven voelen!

Oefeningen voor tijdens de zwangerschap

Tenslotte hebben we nog een aantal tips als je graag thuis wil sporten tijdens de zwangerschap. Ten eerste is het belangrijk dat je goed strekt iedere dag. Stretch je benen en armen en rol je schouders uit. Als je bent opgewarmd kun je aan de slag met een aantal oefeningen. Zo kun je je bekken trainen door op je rug op de grond te gaan liggen en je knieën op te trekken. Til vervolgens je bekken op en herhaal dit ongeveer tien keer. Deze oefening is goed voor je bekken en benen.

In samenwerking met Basic-Fit

Deel dit bericht