Kinderen ontspannen met interactieve voorleessessies

Stichting Milo gaat interactief voorlezen aan kinderen in het Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Dit gebeurt in het kader van een voorleespilot van een half jaar die op 31 januari 2018 start.

Samen lezen is heel leuk en leerzaam voor kinderen. Interactief voorlezen is echter niet vanzelfsprekend voor jonge kinderen waarbij het niet of nauwelijks spreken samengaat met meervoudige beperkingen die het gevolg zijn van een ontwikkelachterstand, een aandoening of een syndroom zoals Down , Rett , Angelman of Prader-Willie.

Stichting Milo zoekt samen met het sociale netwerk van een kind naar de best passende ondersteunde

Stichting Milo gaat interactief voorlezen aan kinderen in het Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Dit gebeurt in het kader van een voorleespilot van een half jaar die op 31 januari 2018 start.
Samen lezen is heel leuk en leerzaam voor kinderen…

communicatie. In oktober verzorgde Milo al voorleesbijeenkomsten om te laten zien hoe je communicatie hulpmiddelen kan gebruiken bij het voorlezen. Zo ook bij het Beatrix Kinderziekenhuis/UMCG. Die voorleesbijeenkomsten worden nu uitgebreid.

“Hoe ernstig ziek een kind ook is, een kind wil spelen en zich ontwikkelen. Dat is een natuurlijke behoefte. Bij de zorg voor zieke kinderen is het belangrijk om dit voor ogen te houden.” zegt Mirjam van Gent, Hoofd Pedagogische Zorg van het Beatrix Kinderziekenhuis/UMCG. “Wij organiseren activiteiten die zijn gericht op ontspanning en plezier én activiteiten die de geestelijke en cognitieve ontwikkeling van de kinderen stimuleert. In oktober zagen we dat beide aspecten aan bod komen bij de wijze waarop Milo interactief en ondersteund voorleest.”

“Eén keer per maand bezoeken we kinderen op verschillende afdelingen zoals M4, Special Care en IC” zegt Erik Tavenier, regionale case coördinator van Stichting Milo. “We lezen voor uit het Milo & Lana prentenboek ‘Kijk eens naar mijn familie’. Daar gebruiken we allerlei communicatie hulpmiddelen bij zoals gebaren, pictogrammen, spraakknoppen, concrete voorwerpen en handpoppen. Via deze middelen nodigen we het kind uit om te reageren tijdens het voorlezen. Zo wordt voorlezen interactief en komt het kind op een speelse wijze in aanraking met (nieuwe) woorden.”

Er is ook een digitale versie van het prentenboek voor iedereen toegankelijk op ikbenmilo.nl. Daar geeft Stichting Milo meer informatie over interactief en ondersteund voorlezen.

Erik Tavenier: “Bij Milo doen we er alles aan om de mogelijkheden te zoeken en te benutten van kinderen en volwassenen met communicatief meervoudige beperkingen.”

Over Milo

Stichting Milo wil bewerkstelligen dat Ondersteunde Communicatie breed toegankelijk wordt en naast de basale en medische zorg een volwaardige plaats krijgt in zorg, onderwijs en andere vormen van dienstverlening. Dat doet Milo met een landelijk netwerk van zelfstandig gevestigde vakspecialisten die als OC-behandelaar zijn verbonden aan Milo. Zij werken vanuit huis en in de eigen omgeving van de cliënt. De koppeling met de Leerstoel Ondersteunde Communicatie aan de Radboud Universiteit zorgt voor wetenschappelijk onderbouwde dienstverlening en kennisontwikkeling. De overdracht hiervan gebeurt in de vorm van opleidingen, trainingen en coaching voor cliënten, ouders, zorgverleners en leerkrachten.

 

Bron: Stichting Milo

Deel dit bericht