Last van dikke enkels tijdens je zwangerschap? Dit kun je eraan doen!

Je zwangerschap is een magische tijd. Je lichaam creëert immers een nieuw leven! Maar hoe magisch dit ook is, voor veel moeders is het ook een lastige tijd. Je zeult in de laatste maanden immers altijd die zware buik mee en je kunt last hebben van allerlei kwaaltjes. Denk aan misselijkheid, vermoeidheid, het feit dat je elk half uur moet plassen omdat je baarmoeder druk uitoefent op je blaas, pijnlijke borsten… en dikke enkels. Veel vrouwen houden vocht vast tijdens hun zwangerschap, wat zich uit in vervelende dikke voeten. Maar wat kun je hier nu aan doen? In dit artikel geven we je enkele tips.

Waarom krijgen zwangere vrouwen last van oedeem?

Oedeem, of het vasthouden van vocht, is iets waar bijna 80% van de zwangere vrouwen last van heeft, voornamelijk in het laatste trimester. Allerlei lichaamsdelen kunnen opzwellen, denk aan de armen, handen en het gezicht. Wat echter het meest voorkomt, zijn dikke enkels omdat het vocht door de zwaartekracht richting je onderbenen en enkels zakt. 

Oedeem ontstaat als er vocht vanuit je bloedbaan ‘lekt’ naar de weefsels in je lichaam. Dit is heel normaal, maar gebeurt normaal op zo’n kleine schaal dat je daar niets van merkt. Tijdens je zwangerschap zijn er echter verschillende fenomenen die ervoor kunnen zorgen dat de vochthuishouding van je lichaam ontregeld wordt. Zo heb je ten eerste meer bloed in je lichaam, wat voor meer druk op je benen zorgt. Ook zorgen zwangerschapshormonen ervoor dat de wanden van de bloedvaten dunner worden, waardoor vocht makkelijker vanuit de bloedvaten naar het weefsel kan lopen. En als je baarmoeder groeit, zet dit druk op je bekken, waardoor de bloedafvoer van je benen naar je hart moeilijker gaat. 

Dit allemaal, gecombineerd met de zwaartekracht, zorgt er dus voor dat veel zwangere vrouwen last hebben van dikke, opgezwollen enkels. Ook al zit de buik soms in de weg om de enkels goed te zien, het voelt niet fijn. 

Wat kun je doen tegen oedeem?

Gelukkig zijn er ook enkele dingen die je kunt doen. Zo is het aan te raden om veel water (of thee!) te drinken, waardoor je veel moet plassen en zo ook overtollig vocht afvoert. En als je eet, kan het handig zijn om het zoutvaatje even aan de kant te zetten. Door zout ga je immers vocht vasthouden, en dat is nu niet ideaal.

Beweeg ook genoeg elke dag. Even een blokje om lopen stimuleert de doorstroming van je bloed, wat helpt bij het afvoeren van overtollig vocht. Wat ook handig kan zijn, is het dragen van compressiekousen. Deze stimuleren de bloedcirculatie en de druk van de kousen zorgt ervoor dat het vocht minder kans heeft om zich op te hopen ter hoogte van je enkels. De degressieve druk voert bovendien het vocht weg van je opgezwollen voeten naar je knieën. Vanaf daar kan je hart het pompen weer overnemen. 

We hopen dat je niet te veel last hebt van je opgezwollen voeten! 

 

In samenwerking met Stoxenergy

Deel dit bericht