Voedingsadviezen zwangere vrouwen uitgelegd

 

Door gezond en gevarieerd te eten en drinken volgens de Schijf van Vijf krijgen zwangere vrouwen het grootste deel van de benodigde voedingsstoffen binnen en is de kans op het binnenkrijgen van te veel schadelijke stoffen kleiner. Daarnaast krijgen zwangeren onder andere het advies om te letten op het binnenkrijgen van voldoende calcium, jodium en ijzer, twee keer per week vis te eten en om een foliumzuur en vitamine D supplement te slikken. Veilig omgaan met eten en drinken is ook een belangrijk punt van aandacht. Evenals het mijden of beperken van bepaalde producten.

 
 
 

Bekijk hier de video met de uitgelegde adviezen.

Onzekerheid wegnemen

Met de gratis app ZwangerHap van het Voedingscentrum kunnen zwangere vrouwen in één oogopslag zien wat ze wel en beter niet kunnen eten of drinken. Ook biedt de app uitleg en alternatieven. De app is sinds de lancering in 2019 al meer dan 304.000 keer gedownload. Ongeveer driekwart van de zwangere vrouwen gebruikt de app. Alle adviezen van de Gezondheidsraad zijn verwerkt op de website en in de apps van het Voedingscentrum. Later vandaag is de geüpdatete app ZwangerHap te downloaden via de app stores.

Iris Groenenberg, expert voeding en gezondheid:  “Als je zwanger bent wil je goed voor jezelf en het kindje in je buik zorgen. Je bent tenslotte bezig met het maken van een heel nieuw mens. Veel vrouwen vragen zich op enig moment in de zwangerschap af wat ze wel kunnen eten en wat beter niet en hoe ze veilig met voeding kunnen omgaan. Nu de adviezen van de Gezondheidsraad verwerkt zijn in onze apps en webpagina’s, krijgen zwangere vrouwen en de mensen om hen heen nog beter inzicht in wat ze allemaal wél en beter niet kunnen eten en drinken.”

Meer informatie op de website van het Voedingscentrum en in de app ZwangerHap.

Deel dit bericht