Wil jij iets afvallen na de bevalling? Volg deze do’s and dont’s!

Het is natuurlijk heel normaal dat je aankomt tijdens de zwangerschap, er verandert veel in je lichaam en dat gaat ook gepaard met de nodige zwangerschapskilo´s. Nu bestaat er dan ook de kans dat je na de bevalling wilt afvallen, en gaat zoeken naar manieren om dit te doen. En wij zijn hier om je daarbij te helpen.

Want het is namelijk heel belangrijk op een aantal dingen te letten. Je wilt zeker niet te snel afvallen en denkt natuurlijk aan jouw gezondheid en die van je pasgeboren kind. Hierbij kan je dus al de eerste vuistregel in je oren knopen …doe het verantwoord en neem je tijd.

Neem onze 5 tips mee en je zal geleidelijk aan jouw figuur werken.

5 belangrijke tips voor afvallen na de bevalling

Hieronder laten we je een 5-tal tips zien die je gaan helpen wat overbodige kilo’s opgeslagen lichaamsvet kwijt te raken.

1. Absoluut geen crashdiëten

En de eerste is gelijk heel belangrijk, maar waar sommige vrouwen (ook mannen) nog wel eens de fout in gaan. Want een crashdieet volgen is niet de manier om gezond aan jouw figuur te werken. Zelfs wanneer je niet wilt afvallen na de bevalling, maar gewoon wat kilo’s wil afvallen …is een crashdieet niet de beste manier en kan het zelfs ongezond zijn.

Je zal dus goed snappen dat een crashdieet (ondanks dat het een aantrekkelijke “snelle” oplossing lijkt), zeker niet gezond is te volgen na je bevalling. Want je bent zelf nog aan het herstellen en je pasgeboren baby heeft ook voedingstoffen (uit borstvoeding) nodig. Volg dit soort diëten (waarbij je te weinig calorieën en voedingstoffen binnenkrijgt) dus niet!

Verder blijkt het ook dat crashdiëten meestal niet werken, omdat je eerst snel vocht verliest en daarna op een soort rantsoen gaat …en je lichaam gaat sparen en juist vet gaat vasthouden.

2. Meer gezonde vetten

Je zal misschien denken dat vet (mede omdat het de meeste calorieën per gram levert van alle macronutriënten, namelijk 9 calorieën per gram) vermeden moeten worden …maar niks is minder waar. Het nemen van gezonde (onverzadigde) vetzuren is juist heel goed, hetzij natuurlijk me enige mate. En zelfs natuurlijke verzadigde vetzuren zijn goed voor je.

Ze leveren voedingswaarde voor jou en je baby, en helpen je ook tijdens het afvallen. Nogmaals, je moet ze natuurlijk niet in overvloed nemen …dan tellen de calorieën namelijk wel heel snel aan, wat niet bevorderlijk werkt om je vetverbranding te verhogen.

3. Eiwitrijker producten eten en drinken

Je zal misschien veel trek hebben in zoete dingen en suikerrijke producten. En hoewel je best zo af en toe wel iets mag nemen daarvan, raden we je aan dit wel te beperken. Het zijn namelijk vooral de snelle koolhydraten (die met een hoge glycemische index, zoals geraffineerde suikers), welke voor pieken zorgen in je bloedsuikerspiegel, bepaalde hormonen “triggeren” (in overmaat ook hormonen die je dikker kunnen maken) en snel omgezet worden naar lichaamsvet. En je krijgt ze meestal ook nog eens heel makkelijk binnen te denken aan suiker in je koffie, drinken van frisdranken en de talloze producten waarin suiker zit verwerkt zonder dat je het misschien weet.

We raden je aan iets eiwitrijker te eten (en drinken), het zijn de bouwstenen voor spiermassa en worden minder makkelijk omgezet naar opgeslagen lichaamsvet …verder moet je lichaam ook harder werken ze te verteren, en die energie zorgt ook voor het verbanden van meer calorieën. Maar ook hier is het weer zo: neem ze niet in hele hoge doseringen (denk bv. niet van “oh, dan ga ik maar een hele berg eiwitten eten” …dat is ook niet de bedoeling).

4. Geniet van de periode na je zwangerschap

We raden je aan ook lekker te genieten …en ook zeker niet te stressen (is ook nergens voor nodig). Je zal merken dat die ontspanning en liefde die je voelt, samen met het geluk allemaal positieve factoren zijn …ook om weer sneller op jouw ideale streefgewicht uit te komen en aan jouw figuur te werken.

5. Kom in beweging en ga sporten

Het is altijd goed om aan meer lichaamsbeweging te doen, en je kan vast en zeker genoeg leuke dingen verzinnen die je samen met jouw partner kan doen. Je kan er ook lekker op uit gaan met vrienden, familie of gezin …ga lekker wandelen, fietsen of andere activiteiten doen, let hierbij natuurlijk wel op dat je ook voldoende rust pakt indien dat nodig is (je bent immers nog wel herstellende).

Je zal gelijk na de bevalling natuurlijk wel rustig aan moeten doen …en afhankelijk van jouw situatie kan je na een paar weken alweer rustig wat van dit soort activiteiten gaan doen. Wil je (weer) echt fanatiek gaan sporten, zal dat pas na maanden (6-12 maanden, afhankelijk van hoe alles gaat) weer volop kunnen sporten.

Conclusie

We hebben je een paar belangrijke tips gegeven over afvallen na de bevalling, en zoals je kunt zien is het codewoord “verantwoord” …neem je tijd en probeer geleidelijk aan jouw figuur te werken. Heb je nog meer tips nodig dan raden we je ook aan dit artikel over afvallen na de bevalling eens te lezen …succes!

 

Samenwerking met verantwoord-afvallen

Deel dit bericht