Zwanger? Welke vitaminen nodig?

Een zwangerschap betekent veel veranderingen. Zowel in je leven als voor je lichaam. Je moet namelijk niet meer alleen voor jezelf zorgen maar ook voor het kindje wat in je buik groeit. Je lichaam verandert tijdens deze negen maanden en je verbruikt meer energie.

Daarom heeft jouw lichaam tijdens de zwangerschap ook extra vitaminen zoals vitamine D of foliumzuur nodig. Waarom heb je deze vitamines nodig en wat heeft het voor een functie tijdens de zwangerschap? Zijn er daarnaast nog andere vitaminen of mineralen die jij of je kindje nodig hebben tijdens de zwangerschap?

Een van de belangrijkste vitaminen

Tijdens je zwangerschap is het van belang dat je voldoende vitamine D slikt. Waarom? Vitamine D zorgt ervoor dat het calcium uit voeding opneemt. Het heeft ook als functie dat het zorgt voor een sterk immuunsysteem en  sterke botten. Daarnaast is vitamine D goed voor je baby want zo kan jouw kindje sterke botten en een goed afweersysteem ontwikkelen. Ook op latere leeftijd is vitamine D nog steeds van belang, jonge kinderen lopen namelijk meer risico op longziektes, zoals astma bij een tekort aan vitamine D. Totdat jouw kindje vier jaar is geworden kan hij/zij het beste wat extra vitamine D slikken. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor zwangere vrouwen is om 10 microgram vitamine D te slikken. Deze extra hoeveelheid vitamine is alleen nodig als je niet tot nauwelijks in de zon komt tijdens je zwangerschap. Het lichaam maakt dan namelijk zelf vitamine D aan. Je moet dan minstens wel elke dag een kwartier tot een half uur met je gezicht in de zon zitten.
Ook kan je vitamine D uit vette vis, eieren of uit margarine halen. Eet het liefst één portie vette vis per week. Gezond voor jou én je baby. In vette vis zitten omega 3-vetzuren, jodium en vitamine D. De omega 3-vetzuren zijn belangrijk voor de ontwikkeling van hersenen, ogen en zenuwen van je baby. Als je niet van vis houdt kun je het suppleren met visoliecapsules.

Vitaminen en mineralen

Naast vitamine D is foliumzuur (B11) één van de vitaminen die je het best wat extra kunt slikken als je zwanger bent of wilt worden. Foliumzuur zit normaal gesproken voldoende in je voeding zoals in volkoren producten, bladgroenten, vlees en zuivel. Als je echter zwanger wilt worden, is voldoende inname van foliumzuur zeer belangrijk. Je verkleint hiermee het risico op geboorteafwijkingen als een open ruggetje, hazenlip, open gehemelte of een neurale-buisdefect (NBD). Vrouwen die zwanger willen worden of al zwanger zijn wordt aangeraden dagelijks 400 – 500 microgram foliumzuur te slikken. Begin hier het liefst voor de zwangerschap mee en houd dit vol tot minimaal 8 weken na de bevruchting.

Naast vitaminen ook ijzer
Veel zwangere vrouwen hebben naast bepaalde vitaminen ook een grotere ijzerbehoefte. Dat komt omdat je gemiddeld 25% tot 40% meer bloed hebt. Dat komt doordat je baarmoeder groter wordt en omdat er een baby in groeit. Beide hebben veel zuurstof nodig. Door de toename van bloed betekent het dat er ook extra hemoglobine nodig is, wat indirect in verband staat met een grotere ijzerbehoefte.

 

Zorg daarom voor ijzerrijke producten zoals vlees, eieren, peulvruchten en volkorenproducten. Je lichaam neemt ijzer het makkelijkste op uit vlees. Het help bovendien ook om tijdens je maaltijd wat extra vitamine C te eten. Ook dit zorgt voor een betere ijzeropname.

 

In samenwerking met body-supplies.nl

Deel dit bericht